3 Temmuz 2014 Perşembe

Emniyet Valfleri Çalışma Sistemi


Emniyet valflerinin işlevi hidrolik sistemin azami basıncını belirlemektir. Birçok çeşit ve tasarım olmasına karşın tüm emniyet valfleri genel olarak şekildeki sembol ile gösterilir. Normalde kapalı olan bu valf giriş ağzındaki basıncın yay kuvvetini karşılayacak kadar artması ile kısmen açılarak depo çıkışına akış sağlar. Eğer valfin üzerinde bir ok işareti yok ise bunun anlamı ayarlanabilir olmamasıdır. Doğrudan etkili emniyet valflerinin bir çoğunda bir popet veya bilya kullanılarak bunlara uygun gelen valf yuvasında sızdırmazlık sağlanır. Sıkı temas sonucu sağlanan bu sızdırmazlık yüksek basınçlarda daha etkilidir.


Popet tipi emniyet vaflerinde P ağzındaki basınç yay kuvvetini tamamen karşılayacak seviyeye geldiğinde popet yuvasında yukarı kalkarak akışkanın T depo ağzı ile iletimin sağlar böylece sistemdeki basıncı düşürür.

Bilyalı ve popetli emniyet valfleri basınç şoklarına çabuk tepki gösterirler genelde 25 ms basınçlı akış karakteristiği sabit değildir. Popet veya bilyanın yuva üzerinde çekiş etkisi yaratmasından dolayı emniyet valfinde bir takım sorunlar ortaya çıkabilir. Mesela bilya veya popet yatağı zamanla hasar görüp sızıntılara neden olabilir. Bu yüzden bu valfler. Basınç değişimlerinin çok sık ve fazla olduğu durumlarda kullanımamalıdır. Bu durumlarda sürekli akış durumu için doğrudan etkili popet tipi valf üstünlüğüne sahip güdümlü popet tip emniyet valflerinin kullanımı daha uygundur.

Güdümlü pistona sahip emniyet valfleri diğerlerine göre çok daha sessiz çalışıp sabit akış koşullarında, 100 bar'a kadar olan düşük basınç uygulamaları için gayet uygundur. Tepki süresi doğrudan etkili popet tip emniyet vafinden daha yavaş olmasına rağmen yine de hızlı sayılır. Bu valflerin doğrudan etkili emniyet valfleri ile ortak özelliği yüksek basıncı aşmasıdır.

Fazla basınç, açma basıncı ile aynı valf ayarında (valfteki) akış en yüksek seviyeye ulaştığında valfteki basınç düşmesi arasındaki farktır.

Çift kesitli piston/oturak tipi emniyet valfleri 350 bara kadar olan basınç değerleri için daha uygundur. Basınç popet ile yuva arasındaki diferansiyel alanlara etki eder. Valf devreye girdiğide popetin hareketi çok küçük olmasına karşın akışın geçtiği alan nispeten büyüktür. Alanın büyük olması düşük basınç fazlalığına sebep olur. Valfin sıfırlanma basıncı ise açma basıncına göre önemli ölçüde düşük olabilir. Ön uyarımlı emniyet valfleri farklı akış değerlerinde iyi bir basınç düzeni sağlayan iki kademeli valflerdir. Bu valf gövde içine yerleştirilmiş doğrudan etkili küçük bir emniyet valfi ile kumanda edilen ana valf pistonundan oluşur. Basınç, ön uyarımlı emniyet valfinde küçük bir delik ya da gövdedeki bir jet yolu ile algılanır. Kontrol valfi kapalı olduğunda ana valf pistonu hidrolik dengededir. Kontrol valfini açacak kadar bir basınç artışı jetteki basınç düşmesine bağlı olarak ana piston dengesinin bozulup yayın sıkıştırılmasına neden olur. Böylece ana akış basınç çıkışından tanka aktarılır. Kontrol kesitinden geçen az miktardaki akış da tank (depo) çıkışına aktarılır. (yani içten tahliye) Buna alternatif oarak tank hattındaki geri basıncın etkisini önlemek için kontrol kesitinin dışında tahliye bağlantısı olabilir. Valfin uzaktan kumanda edilebilmesi için düzeneğe sistemin normal çalışması için tapalanmış ayrı bir pilot veya havalandırma çıkışına takılıdır. Bu çıkış ana pistonun kontrol tarafında olup depoya olan bağlantı ana pistonun dengesinin çok düşük basınçta bozulmasına sebep olur. Bu havalandırma özelliği pompanın veya devrenin boşaltılması açısından kullanışlı bir metoddur. Buna alternatif olarak V havalandırma çıkışına başka bir emniyet valfi bağlanarak ana valf uzaktan kumanda edilebilir. Böylece basınç, en düşük değeri ile ana valfin ön uyarım kesit tarafından belirlenen üst sınır değeri arasında düzenlenir.

Şekilde üç konumlu solenoid kumandalı yön kontrol valfi emniyet valfinin bir elektrik sinyali ile uzaktan çalıştırılmasını sağlar. Sonuçta üç farklı basınç ayarı söz konusudur. Bu ayarlardan bir tanesi nominal olarak sıfır olup bu durumda emniyet valfi havalandırılmaktafır. A solenoidi devrede olduğunda iç basınç kontrolu vardır; b solenoidi devrede olduğunda uzaktan basınç kontrolu vardır; he iki elektromıknatıs da devre dışı kaldığında valf havalandırılmış olur. Yön kontrol valfi emniyet valfi ile entegre durumda olabilir veya ayrı bir havalandırma çıkışına bağlanmış olabilir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder